Senior Yoga

Yoga for «godt voksne».
SENIOR 1: onsdager kl 1300-1414 


SENIOR 2 (viderekommen): mandager kl 1230-1345 

shutterstock_232770316Med «godt voksne» tenker vi 55+. Er du yngre og trenger tilpasset trening permanent eller i en opptreningsperiode på grunn av skade eller sykdom, kan denne klassen være utmerket for deg.

Det er meningen at yoga skal kunne gjøres og oppleves helsefremmende i alle aldre og livssituasjoner. En rolig klasse for «godt voksne» og de som har litt ekstra fysiske utfordringer har lenge vært etterspurt. Senior yoga kan bidra til å forbedre livskvalitet og forebygge helseplager. I 30 års alderen blir det vanskeligere og vanskeliger å beholde muskelmassen. Kroppen må brukes, musklene må brukes for at de ikke skal forsvinne. Balanse og fleksibilitet kan også minske med alder og stillesitting eller ensidig aktivitet. Yoga, som metode, brukt på en skånsom og rolig måte, kan bidre til å beholde og øke muskelmasse. Trene opp og vedlikeholde balanse. Motvirke ensidig belastning på enkelte kroppsdeler og unngå skader. hjelpe på blodsirkulasjon og helbredelse der skader og belastninger allerede har oppstått.

Vi prøver oss nå med en ukentlig klasse  med senioryoga på 75 minutter. Skal du virkelig ha helseutbytte som yoga kan gi deg, er det klart at du får mer igjen jo mer du trener yoga. Om publikum liker tilbudet, lover vi å sette opp flere ukentlige klasser. En senioryogatime består av fysiske øvelser som både styrker musklene, gir balanse og økt fleksibilitet. Vi setter også av en del av timen til avspenning og pusteøvelser. Du trenger ingen forkunnskaper for å komme på denne timen.

Yogaøvelser kan alltid tilpasses dine behov, ønsker og helsemessige utfordringer. Derfor kan alle, uansettt alder og andre forutsetninger, bli med på yoga.